Schijnbeweging van Fortuna

niet bezocht ik het Drentsch Museum
een toevalstrein bracht mij bij het Stedelijk

alwaar de suprematie van de geometrische
vorm een alternatief hoogtij vierde

niet trof ik Malevitsj
maar ene Marlene Dumas

een zwart vierkant indachtig
op roomwitte achtergrond
zong een andere signatuur
met zachte toets en de durf
der weglating in beelden

door mijn ziel van kleurend
kaput mortem en meer
prismatische pracht

al kraakt men duizend maal
de vrouw af die Picasso mist

banaliseert men de hoog opgehangen
zwoelte van Naomi Campbell’s volle
lippen en het extra wit dat vloeit in de
mediale hoek van haar linker oog

of walgt men van Dumas haar dochtertje
dat in Eva’s kostuumpje en luguber aangedikte
handjes schuchter onze wereld binnenschuifelt:

ik heb meesterlijke doeken gezien
meesterlijke houtskoollijnen
meesterlijke subtiliteiten van vegen verf
en sensuele vergissingen van het penseel
waarvan sommige toch weer tegen beter
voelen in een klassiek niveau benaderden

vergelijken kan ik niet
want in Assen ben ik niet geweest
alwaar wellicht een zwart vierkant

droefvergeefs
hoog of laag
op mij te wachten hing

Joost Golsteyn